A dízel járművek, amelyeket egykor a CO2-kibocsátásának csökkentésére szolgáló megoldásnak tekintettek, az utóbbi időben “démonizálódtak” nitrogén-dioxid- és részecskekibocsátásuk miatt.
A vita sokakat összezavart és elbizonytalanított abban, hogy miként tekintsenek a dízelekre, a régiekre és az újakra egyaránt.
Itt elmondunk mindent, amit a dízelek jelenlegi helyzetéről és az idáig vezető eseményekről tudni kell – és ha a szalagcímek mögé nézünk, néhány megállapítás meglepheti Önt.
A dízelautókkal kapcsolatos egyre növekvő negatív kritikák miatt sok dízelautó-tulajdonosnak vannak kérdései, amelyekre választ kell kapnia – olvassa el, hogy megtudja, hol tart dízelautó-vezetőként.
Meg kell szabadulni a dízel autótól?
Ez attól függ, hogy a jövőbeli kormányzati és helyi politikát hogyan hajtják végre. Az EU még nem hozott semmilyen konkrét intézkedést, amely büntetné a járművezetőket a dízelüzemű járművek birtoklásáért, és nem vezetett be olyan programokat sem, amelyek erőteljesebben ösztönöznék a járművezetőket a jármű cseréjére.
Az EU levegőminőségi tervének részeként azonban, amely 2040-ig az új dízel- és benzinüzemű járművek értékesítésének betiltását is magában foglalja, lehetséges, hogy újabb extra díjfizetéses tiszta levegő övezeteket vezetnek be a nagyvárosokban, főként az Unió legrosszabb légszennyezettségű városaiban. Ezek bevezetése még néhány évig várat magára, de jelenleg csak az Euro 6-os kibocsátási normának megfelelő dízel járművek mentesülnek a díjfizetés alól.
A járműgyártók több olyan programot is meghirdettek, amelyek arra ösztönzik a járművezetőket, hogy a régebbi járműveket újakra cseréljék.
Mit tehet, ha nem engedheti meg magának, hogy új autót vegyen?
A használt autót vásárlók számára a legjobb tanács a környezetterhelés csökkentése érdekében az, hogy válasszák a legújabb autót, amelyet megengedhetnek maguknak, mivel ezek nagyobb valószínűséggel felelnek meg a modern Euro károsanyag-kibocsátási előírásoknak.
Azt azonban, hogy a tiszta levegő övezeteket bevezető városok hogyan kezelik majd a járműveket, még nem lehet tudni.
Azt is átgondolhatja, hogy hol és mikor vezet. A magas szennyezettségi szint elsősorban (de nem kizárólag) a városközpontokban jelent problémát, így a járművön való közlekedés megváltoztatásával
útvonalának megváltoztatása, hogy elkerülje a jövőbeni ultraalacsony kibocsátású és tiszta levegőjű zónákba való behajtást.
Jó választás a modern dízeles jármű?
Azon járművezetők számára, akik hosszú utakra használják járművüket, a jobb üzemanyag-fogyasztás miatt továbbra is a dízel az alapértelmezett választás. Egy modern, Euro 6-os szabványnak megfelelő dízelnek NOx-kibocsátás tekintetében majdnem hasonlónak kell lennie a benzinüzemű autókhoz – miközben a dízelek továbbra is
átlagosan 25%-kal kevesebb CO2-t bocsátanak ki, mint a benzinüzemű autók, a valós vezetési körülmények között azonban a kibocsátások még mindig eltérőek lehetnek.
Legalábbis rövid távon az Euro 6-os dízelüzemű gépkocsik vezetői mentesülnek a tiszta levegő övezetekből eredő díjak és korlátozások alól.
Minden dízel rossz?
Az újabb dízelek általában alacsonyabb CO2-kibocsátással rendelkeznek, azonban kérdéses, hogy ezek az újabb járművek a valós körülmények között olyan kevés NOx-t és részecskét bocsátanak-e ki, mint amennyit a laboratóriumi tesztek sugallnak.
2017 szeptemberében új, valós körülmények között végzett tesztelési szabványokat vezettek be, amelyeknek köszönhetően a vásárlók több információt kaphatnak arról, hogy az új dízelautójuk mennyi károsanyagot bocsáthat ki. Vezetők
az EQUA-indexet is érdemes megnézniük, mint a kibocsátással kapcsolatos információk másik forrását.
Általánosságban elmondható, hogy a városi területeken nagy futásteljesítményt teljesítő, régebbi dízelek szokták a legnagyobb szennyezést okozni.
Hogyan válasszon tiszta dízelüzemű járművet?
Ez gyártmányonként és modellenként változhat, ezért mindig jó, ha utánanéz.
Általános szabályként elmondható, hogy a 2014. szeptember 1-től bevezetett dízelüzemű személygépkocsik
újonnan forgalomba kerülő autók, és a 2015. szeptember 1-től értékesített új autók többsége megfelel az Euro 6 szabványnak – bár vannak kivételek. Az átfogó online keresőrendszer hiányában a legjobb, ha közvetlenül a gyártónál érdeklődik a jármű Euro-kibocsátási osztályáról.
Mikor válasszon dízel autót?
Válasszon modern dízelautót, ha főleg autópályán közlekedik, és ritkán tesz meg rövid távolságokat.
Általánosságban elmondható, hogy ha a vezetés nagy részét városi és jellemzően zsúfoltabb területeken teszi meg, jobb lehet, ha nem dízelautót választ. Jelenleg nem tervezik, hogy az Euro 6-os dízelüzemű járműveknek az EU-s nagyvárosokba való behajtásért díjat vetnének ki, ez azonban a következő években változhat.
Mikor vegyen benzines autót?
Akkor válasszon modern benzines autót, ha városban lakik, és főleg rövid utakra használja az autót, különösen, ha alkalmanként hosszabb utakat tesz autópályán, és a legtöbbet lassú, sűrű forgalomban közlekedik.
Akkor is válasszon benzines autót, ha szeret vezetni – a mai modern turbós benzinmotorok hatalmas élményt nyújtanak, és meglehetősen hatékonyak is!
Mikor érdemes alternatív üzemanyaggal működő járműveket választani?
Az autósok előtt mostantól más lehetőségek is nyitva állnak. Ezek közé tartoznak a hagyományos hibridek és a plug-in hibridek.
A tisztán elektromos járművek is egyre népszerűbbek, amelyek ideálisak a városközpontokban való autózáshoz, ahol rengeteg töltőinfrastruktúra áll rendelkezésre, hogy Ön folyamatosan mozgásban maradhasson.
A plug-in hibridek és a hagyományos hibridek azok számára alkalmasak, akik a városi autózást hosszabb utazásokkal szeretnék ötvözni.
